Setiap yang berlaku merupakan perancangan daripada ALLAH s.w.t.. Kita sebagai hamba-Nya patut bersyukur kerana tidak semua yang kita inginkan itu baik untuk diri dan tidak semua yang kita tidak suka itu buruk untuk diri.. ~peringatan bersama~ [http://maisuithome.blogspot.com]

Salam ukhuwah daripada Miss Noor Fizati kepada yang singgah di My Sweet Home...

Tuesday 12 November 2013

Bersederhana Dalam Hidup

Assalamualaikum w.b.t

Jawab tw salam fiza bg tu.. hihihi.. 
Menjawab salam kn wajib.. 
Mesti setiap org nk bhagia dalam hidup kn?? Tp kita sedar x jalan yg kita pilih tu membawa kebahagiaan ke x dalam hidup kita? ke just follow the flow? 
X boleh mcm tu.. Dalam hidup ni kita mesti ada tujuan walaupon the simple one. Contohnya "Aku mesti dapat A exam subjek Sejarah nt" ha tu pon tujuan jugak sbgai motivasi untuk mencpai sesuatu.. Berjaya atau tidak tu kena la serah kt Allah yg penting kita dah usaha.. 
Dalam menghadapi hidup ni, kita mesti ikut aturan. Contohnya sentiasa senyum( senyum kn sedekah :D), jgn sombong, riak, takabur dan humble.. 
Sifat2 org yg takabur dan riak ni, dy jenis xboleh terima teguran org lain, susah nk akui kebenaran, dan dia je yg sentiasa betul.. 
So, jom kita 'check' balik diri dan hati kita, adakah kita tergolong dalam kalangan org yg riak, takabur, sombong tu sume? Nauzubillah semoga kita dijauhkan drpd sifat2 mcm tu.. 
Aaminn.. 
Lpas ni kalau ada org tegur kita jgn cepat melatah, cuba fahami dan teliti apa yg kurang dalam dr ni. org tegur kita sb dy syg kt kita, dy nk tlg kita ke arah kebahagiaan. 
Contohnya ibu bapa melarang anak gadis keluar malam sb nk jaga dorg drpd sesuatu yg buruk. Jadi bila xberlaku yg xelok, anak gadis tu terpelihara drpd fitnah dunia. Bila terpelihara drpd fitnah dunia, maka bahagialah anak gadis itu buat satu masa dalam hidup dia sebelum beranjak ke satu masa yg lain dlm hidup.. Kn indah hidup kalau berlandaskan aturan dan syariat yg ditetapkan.. 
Ok tu je kot entry untuk mlm ni.. hehe.. 


p/s : selalu cermin diri sebelum nk 'cerminkan'org lain.. Sama2 lah kita menuju ke arah kehidupan yg lebih bahagia..  LOVE.

No comments:

Post a Comment

Copyright© All Rights Reserved maisuithome.blogspot.com